Rubriigid Struktuur ja kontaktandmed Dokumendiotsing kuni 2017. aastani Dokumendiregister Riigilõivud Tööpakkumised
 Asud siin  »  Rubriigid  »  Valmis kaasaegne SWATH-tüüpi avamere mõõdistuslaev


 

LOE LÄHEMALT

 

Maa- ja merekaardi rakendus

Baltice.org

 



Valmis kaasaegne SWATH-tüüpi avamere mõõdistuslaev

Täna, 18. aprillil 2012. a toimub Saksamaal uue SWATH-tüüpi avamere mõõdistuslaeva Jakob Prei vastuvõtmise ja nimeandmise tseremoonia laevaehitusfirma Abeking & Rasmussen laevatehases. Laeva ristiema on 2011. aastal aasta naise tiitli pälvinud TTÜ innovatsiooni- ja ettevõtluskeskuse direktor Tea Varrak.

Veeteede Ameti tellimusel valmis projekti "Meresõiduohutuse tõhustamine Eesti veeteedel (mõõdistuslaeva soetamine veeteede hüdrograafiliseks mõõdistamiseks)" raames kaasaegne SWATH-tüüpi mõõdistuslaev, mille nimeks saab Jakob Prei. Veeteede Amet annab laevale nime 1920. aastatel Eesti hüdrograafiateenistuse ühe alusepanija kolonel Jakob Prei auks (http://www.vta.ee/atp/public/VA_Teataja_2011-3.pdf).

Laeva ehitas Saksa laevaehitusfirma Abeking & Rasmussen Schiffs- und Yachtwerft Aktiengesellschaft ja selle maksumus on 14 085 000 eurot. Laeva ehitati ajavahemikus 2009. a oktoobrist kuni 2012. a aprillini. Projekti rahastati 100 protsendi ulatuses Euroopa Regionaalarengu Fondist.

Laev hakkab tegema hüdrograafilisi avamere mõõdistustöid, vajaduse korral ka mereuuringuid ja osalema merepäästeoperatsioonidel. Praeguseks on Eesti merealadest standardikohaselt mõõdistatud u 9668 km² ehk 26,7 protsenti.

Veeteede Ameti peadirektori Andrus Maide sõnul tõhustab Euroopa Regionaalarengu Fondi sajaprotsendisel toetusel valminud SWATH-tüüpi laev Eesti vete mõõdistustööde läbiviimist olulisel määral. „Uus mõõdistuslaev Jakob Prei võimaldab täita HELCOMi nõuet mõõdistada Eesti vetes paiknevad rahvusvahelised laevateed ja olulisemate sadamate sissesõiduteed Rahvusvahelise Hüdrograafiaorganisatsiooni standardi S-44 kõrgeimate soovituste kohaselt, et tagada Soome lahel ja Läänemere põhjaosas ohutu laevaliiklus,“ lisas Maide. 

Läänemere Hüdrograafiakomisjonile antud tähtaeg HELCOMi kohustuse täitmise osas on 2018. aasta. Projekti elluviimisel täidetakse kohustus hiljemalt aastal 2015 ning kogu Eesti avameri mõõdistatakse aastaks 2029.

Mõõdistuslaev Jakob Prei on SWATH-tüüpi (inglise keeles Small Waterplane Area Twin Hull) ujuklaev, mille põhikonstruktsioon on platvormikujuline ja seda kannavad veealused ujukid. Konstruktsiooni eeliseks on võimalikult väike veeliini pindala, mistõttu ei sõltu laev oluliselt lainetusest, lisandub ökonoomsus ja kiirusevõit. Eeliseks on ka väiksemast suurusest ja süvisest tulenev võimalus kasutada seda madalamas vees, nt Väinameres, samuti on laeva teenindamiseks ja meeskonna vahetuseks võimalik kasutada väiksema sügavusega sadamaid. 

Foto: mõõdistuslaev Jakob Prei käigukatsetuste ajal

Laeva tehnilised andmed:

laeva pikkus:

25 meetrit

laeva laius:

13 meetrit

laeva maksimaalne süvis:

2,7 meetrit

kere materjal:

alumiinium

meeskonna suurus:

4 inimest: kaks tüürimeest, mehaanik, vanemmadrus, lisaks kuni 3 hüdrograafi

kohtade arv laevas:

8 kohta

töövõimekus:

mõõdistamine kuni 3,5 m lainega

mõõdistuskiirus:

8–12 sõlme, külgvaatesonariga kuni 6 sõlme

maksimaalne kiirus:

20 sõlme

sõiduulatus:

1000 miili kiirusega 12 sõlme

jõuseadmed:

2 x MAN D 2842 à 809 kW (diisel)

mõõdistustehnika:

lehviksonar, helikiirusemõõtja, kaks hüdraulilist vintsi, külgvaatesonar, merepõhja profileerija

Ajakirjanikud on oodatud uue avamere mõõdistuslaevaga tutvuma 2. mail 2012. a kell 14.00 Hundipea sadamas toimuvale teenistussenimetamise tseremooniale. Palume oma tulekust teatada e-posti aadressil dan dot heering at vta dot ee või telefonil 620 5529 hiljemalt 25. aprilliks.