Rubriigid Struktuur ja kontaktandmed Dokumendiotsing kuni 2017. aastani Dokumendiregister Riigilõivud Tööpakkumised
 Asud siin  »  Rubriigid  »  Tänavune jäämurdehooaeg on lõpusirgel


 

LOE LÄHEMALT

 

 

Maa- ja merekaardi rakendus

 

Baltice.org

 



Tänavune jäämurdehooaeg on lõpusirgel

Kuivõrd Pärnu lahel on veel üksikuid uppuvaid jäävälju ja Soome lahel Sillamäe sadama piirkond on juba jäävaba ning nädalavahetusel laevad jäämurdja abi enam ei vajanud, on ka tänavune jäämurdeperiood lõppemas.

Jäämurdja „Botnica“ on küll veel Sillamäe sadamas valmisolekus laevu abistama, kui ootamatult peaks seda vaja minema või tuuled nii pöörduma, et see kuskilt lahe pealt jääd veel Sillamäe kanti tooks, kuigi see on väheusutav. Sestap on „Botnical“ plaanis Sillamäelt 10. aprilli õhtul lahkuda ja 11. aprilli hommikul Paljassaare sadamas silduda.

Pärnu lahel ei vaja enam laevad samuti jäämurdja abi. Veeteede Ameti mitmeotstarbeline laev „EVA-316“ on jäämurde algusest teenindanud laevu 121 korda. Sellel ajal, kui „EVA-316“ vahepeal puuduva varuosa ootel remondis oli, teenindasid Alfons Hakansi vedurlaevad teisi laevu 103 korda. Kokku on jäämurdeteenust osutatud 224 korda. Kütust on kulunud jäämurdele Pärnu lahel sel talvel 303 000 liitrit. Alfons Hakansi vedurlaevad tarbisid 111 300 liitrit ja „EVA-316“ 191 700 liitrit laevakütust.

Soome lahel Sillamäe ja Kunda sadama piirkonnas on alates 22. veebruarist töötanud Tallinna Sadama tütarettevõttele TS Shipping kuuluv ja riigi prahitud jäämurdja „Botnica“, mis kuni tänaseni on jäämurdeteenust osutanud 84 korda ja selle kütusekulu on olnud ca 552 000 liitrit. Jäämurdja „Tarmo“ oli jäämurdel märtsi alguses 3 päeva, selle aja jooksul abistati laevu 4 korda ja selleks kulus 47 000 liitrit laevakütust. Kokku on kütusekulu Soome lahe jäämurdeks olnud praeguseks ca 599 000 liitrit.

Kokku on seega kulutatud kütust kogu talvise navigatsiooni vältel jäämurdeteenuseks 902 000 liitrit. Järgmist jäämurdmist on oodata taas järgmisel talvel.

Lisainfo jäämurdjast „Botnica“, mis on olnud riigi strateegiline ost jäämurdeteenuse tagamiseks.

„Botnica“ on riigihanke tulemusel jäämurdeteenuse osutamiseks Soome lahel aastateks 2012–2022 talvisel navigatsioonihooajal nelja kuu vältel riigi kasutada (prahitud). Laev kuulub ASi Tallinna Sadam tütarettevõttele TS Shipping ja selle eest maksab riik ainuüksi valmisolekutasu 4,7 miljonit eurot aastas. Tegemist on olnud strateegilise ostuga, mis omal ajal otsustati just Tallinna Sadamale soetada arvestusega, et tema ostusumma 10 aasta jooksul riigieelarvest kinni makstakse. 2012. aastal sõlmis AS Tallinna Sadam Soome laevafirmaga Arctia lepingu 1998. aastal valminud jäämurdja „Botnica“ ostuks, jäämurdja ostuhind oli 50 miljonit eurot.

4,7 miljonit eurot kulub „Botnica“ prahtimisele ka siis, kui laev ainult kai ääres seisaks. Kuna „Botnica“ kulutab ca 15 000- 30 000 liitrit laevakütust päevas, kui ta jääd murrab, makstakse riigieelarvest „Botnica“ kasutamise eest jäämurdeteenuse osutamisel ca 54 500 - 69 500 eurot päevas. Kui korrutada see nelja kuuga, eeldusel, et ta kogu selle aja tööd teeb, võib kulu kokku olla üle 8 miljoni euro. Riigieelarves on 2018. aasta talviseks navigatsiooniks ja jäämurdeteenuseks eraldatud kokku 6,376 miljonit eurot. Kuna sellest summast jäämurdetööde katmiseks sel aastal ei piisa, on Veeteede Amet taotlenud raha valitsuse reservist juurde 2,2 miljonit eurot. Kuid jää ei saa murdmata jääda. See oleks liiga suur löök Eesti majandusele. Seega tuleb riigil igal juhul jäämurdeteenus laevadele pääsuks Pärnusse ja Soome lahe sadamatesse tagada. Riigi poolt jäämurdjatega teenindatavateks sadamateks on Muuga sadam, Tallinna ja Kopli lahe sadamad, Paldiski Põhjasadam, Paldiski Lõunasadam, Kunda sadam ja Sillamäe sadam. Nimetatud sadamaid teenindatakse kuni sadama akvatooriumini.

Lugupidamisega

Priit Põiklik
kommunikatsioonijuht
Veeteede Amet
tel 620 5525, 505 5222